Als u uw meterstanden niet doorgeeft, maakt de netbeheerder zelf een schatting van uw verbruik. Die schatting is gebaseerd op vroegere meterstanden, en kan dus grondig verschillen van uw werkelijke verbruik. Een schatting kan dus ernstig in uw nadeel spelen, en kan ervoor zorgen dat u plots een grote rechtzetting moet betalen bij een volgende meteropname. Laat u niet onaangenaam verrassen, en geef altijd uw meterstanden tijdig en correct door!
Meestal zal uw netbeheerder u vragen om uw meterstanden door te geven:
In sommige gevallen zal u geen bericht krijgen van uw netbeheerder, en zal u zelf het initiatief moeten nemen om uw meterstanden door te geven. Bij een verhuis, bij een echtscheiding of bij een overlijden moet u de meterstanden doorgeven om het energiecontract stop te zetten of over te dragen. U kan hiervoor het energieovernamedocument gebruiken.
Nee, de digitale meter maakt een einde aan de manuele meteropname zoals we die nu kennen. Via de digitale meter worden uw meterstanden automatisch naar uw netbeheerder doorgestuurd. Wanneer u in de toekomst een digitale meter hebt, zal u dus zelf geen meterstanden meer moeten noteren en doorgeven, en zal er ook geen meteropnemer meer hoeven langs te komen.
Als u bij het eerste bezoek niet thuis was, zal de meteropnemer een bericht achterlaten in de brievenbus en zal hij een tweede keer langskomen. Bent u ook bij dat tweede bezoek afwezig, dan stuurt uw netbeheerder toch een meteropnamekaart op om de meterstanden zelf door te geven.
De netbeheerders zijn wettelijk verplicht om minstens elke vier jaar ter plekke een meteropname te doen. Als het de voorgaande drie jaar niet gelukt is, zal uw netbeheerder u contacteren om een verplichte afspraak te maken.
Het ene jaar moet u zelf de meteropnamekaart invullen die u krijgt van uw netbeheerder, het andere jaar komt er een meteropnemer langs. Als u zelf uw meterstanden noteert, moet u die binnen tien werkdagen doorgeven via de website van uw netbeheerder, via de telefoon of via de post.