Wat moet ik doen als ik vermoed dat de meterstanden op mijn energiefactuur niet kloppen?

Uw leverancier krijgt de meterstanden van uw netbeheerder. Als u klacht indient, zal uw leverancier aan de netbeheerder vragen om de meterstanden na te kijken en eventueel aan te passen. Er bestaan verschillende scenario’s:

  • Als uw netbeheerder zelf de betwiste meterstand heeft opgenomen, kunt u een nieuwe opname vragen. Opgelet: blijkt dat de meterstanden toch correct zijn, dan draait u  wel op voor de extra kosten. Anders betaalt de netbeheerder.
  • Als u zélf de betwiste meterstand hebt doorgegeven aan uw netbeheerder of leverancier, kan u de correcte meterstand gewoon opnieuw aan de netbeheerder bezorgen (per telefoon, brief of e-mail).
  • Als uw netbeheerder de betwiste meterstand heeft geschat, kan u hem zelf de meterstand doorgeven per telefonisch, brief of e-mail. Om schattingen te vermjden, zorgt u er best voor dat u altijd op tijd de meterstanden doorgeeft wanneer uw netbeheerder daarom vraagt.
  • Als u vermoedt dat uw meter defect is, kunt u aan uw netbeheerder vragen om de meter te komen nakijken. Opnieuw goed oppassen: blijkt dat de meter stuk is, dan betaalt uw netbeheerder de kosten voor het bezoek. Anders betaalt u.

U kan uw meterstanden niet betwisten als u:

  • niet gereageerd hebt op een meteropnamekaart;
  • bij uw verhuizing geen meterstanden hebt doorgegeven.

Betwistingen van het gasverbruik zijn soms te wijten aan de omzetting van kubieke meter ( ) naar kWh. Deze omzettingsfactor wordt bepaald door uw netbeheerder en doorgegeven aan uw leverancier.