Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Daarom zijn in de energiewetgeving een aantal sociale maatregelen opgenomen om de meest kwetsbare consumenten te beschermen. Zo kan uw leverancier u niet zomaar afsluiten van energie als u uw factuur niet kan betalen, zorgt een budgetmeter ervoor dat u uw verbruik kan controleren en geen extra schulden opbouwt, en kunnen beschermde energieklanten rekenen op een sociale maximumprijs.
Als u als gezin uw energiefactuur niet betaalt, mag uw energieleverancier u niet afsluiten. Hij mag wel uw contract opzeggen, maar moet ook dan nog minstens 45 kalenderdagen aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijgt u de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken. Doet u dat niet of lukt dat niet, dan zal de distributienetbeheerder uw energielevering overnemen.
Prepaid is een bescherming voor kwetsbare energieconsumenten. Als uw energieleverancier uw contract opzegt en u vindt geen nieuwe commerciële leverancier, dan zal de netbeheerder Fluvius uw sociale leverancier worden. Deze activeert onmiddellijk de Prepaid functie voor uw elektriciteit. Als u uw aardgasfacturen bij de netbeheerder niet betaalt, zal Fluvius de Prepaid functie voor aardgas activeren. Met de Prepaid functie kan u alleen de energie gebruiken die u op voorhand betaalt, en weet u dus exact hoeveel u verbruikt én betaalt. U komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en u bouwt ook geen schulden meer op.
Om de meest kwetsbare energieconsumenten te beschermen werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs is in Vlaanderen een zogenaamde ' beschermde klant '. Deze prijs wordt alleen toegekend aan personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen. Het is de federale overheid die bepaalt of u al dan niet recht hebt op de sociale maximumprijs.
Nee, in de wintermaanden gelden strengere regels voor afsluiting. Tussen 1 december en 1 april mogen elektriciteit en aardgas alleen worden afgesloten in de gevallen waar geen advies van de LAC nodig is: dus alleen wegens onveiligheid, leegstand, fraude en een niet goed geregelde verhuizing. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de minister van energie deze termijn vroeger laten beginnen of verlengen.
Let op: als u al vóór 1 december afgesloten was, wordt u niet automatisch heraangesloten in de winter.
Als u de voorzitter van de Lokale Adviescommissie (LAC) van uw gemeente op de hoogte brengt, moet die een vergadering samenroepen en binnen de 5 werkdagen een beslissing nemen. Het OCMW moet uw persoonlijke situatie altijd eerst onderzoeken. Beslist de LAC dat u opnieuw moet aangesloten worden, dan moet uw netbeheerder die heraansluiting binnen de 5 werkdagen regelen.
U kan aan uw netbeheerder vragen (per brief of telefonisch) om u opnieuw aan te sluiten.
Bij afsluiting omwille van onveiligheid moet de partij die de onveilige situatie veroorzaakt de kosten betalen. Dat kan de netbeheerder zijn, de eigenaar van de woning of de bewoner (bijvoorbeeld de huurder). In de laatste twee gevallen moet de netbeheerder wel bewijzen dat u zélf de onveiligheid veroorzaakte.
Bij een afsluiting wegens leegstand moet de eigenaar van het leegstaande pand de kosten voor afsluiting en heraansluiting betalen.
In alle andere gevallen moet de verbruiker die de afsluiting veroorzaakte de kosten voor zowel afsluiting als heraansluiting betalen. Alleen als u ten onrechte afgesloten werd, zijn de kosten voor de heraansluiting voor uw netbeheerder.
Uw netbeheerder kan in vier uitzonderlijke gevallen zelf beslissen om uw elektriciteit of aardgas af te sluiten:
In onderstaande gevallen moet uw netbeheerder eerst advies inwinnen van de Lokale Adviescommissie (LAC, waar naast de netbeheerder ook het OCMW een stem heeft) voor hij uw elektriciteit of aardgas mag afsluiten:
Elke gemeente heeft een Lokale Adviescommissie (LAC). Na een grondig onderzoek door het OCMW wordt op de LAC-vergadering de financiële en familiale situatie van de verbruiker besproken. De verbruiker mag zich ook komen verdedigen of mag iemand anders sturen om hem te verdedigen (familielid, vriend of buur). Het advies van de LAC moet unaniem zijn en zolang er geen uitspraak is, mag er niet afgesloten worden. In beroep gaan is niet mogelijk.
Voor bedrijven gelden andere regels dan voor gezinnen. Bedrijven kunnen in tegenstelling tot gezinnen wél afgesloten worden van energie. Als uw bedrijf openstaande energieschulden heeft, mag uw leverancier uw contract onmiddellijk opzeggen. Hij hoeft u dus géén 45 dagen meer te beleveren. Tenzij u snel een nieuwe energieleverancier vindt, zal de netbeheerder u afsluiten van aardgas en/of elektriciteit. U draait ook zelf op voor de kosten van de afsluiting en de eventuele heraansluiting.