Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Meestal zal uw netbeheerder u vragen om uw meterstanden door te geven:

  • Bij de 'klassieke' jaarlijkse meteropname
    Elk jaar moet u uw meterstanden doorgeven aan uw netbeheerder. De precieze periode verschilt van gebruiker tot gebruiker. Het ene jaar krijgt u een meteropnamekaart in de bus, en moet u zelf de stand van uw aardgas- en elektriciteitsmeter noteren. Het andere jaar stuurt de netbeheerder een meteropnemer langs.
  • Bij een leverancierswissel
    Als u een energiecontract ondertekent met een nieuwe leverancier, bezorgt uw netbeheerder u een meteropnamekaart. U moet dan de meterstand invullen – best zo dicht mogelijk bij de wisseldatum – zodat uw oude leverancier een eindafrekening kan maken en uw nieuwe leverancier de beginstand van uw aardgas- en elektriciteitsmeter kent.
  • Als uw meter defect is
    Als uw meter stuk gaat, komt een meteropnemer ter plaatse de meterstand noteren. Opgelet: het is belangrijk dat u ook zélf de vastgestelde meterstand dateert en ondertekent, anders kan u die nadien ook niet meer betwisten
  • Bij een metervervanging
    Als u een enkelvoudige meter vervangt door een tweevoudige meter met dag- en nachttarief, of omgekeerd, komt een meteropnemer uw meterstanden noteren. Ook die moet u zelf dateren en ondertekenen.

In sommige gevallen zal u geen bericht krijgen van uw netbeheerder, en zal u zelf het initiatief moeten nemen om uw meterstanden door te geven. Bij een verhuis, bij een echtscheiding of bij een overlijden moet u de meterstanden doorgeven om het energiecontract stop te zetten of over te dragen. U kan hiervoor het energieovernamedocument gebruiken.