In een warmtenetten is er typisch maar één leverancier actief. Warmtenetten zijn eerder klein in vergelijking met het aardgas- en elektriciteitsnet. Daarom is er meestal maar één partij die de rol van leverancier op zich neemt.
Vaak is de leverancier ook de partij die het net beheert. Dat is een monopolie en dat mag volgens de Vlaamse regelgeving.
Een monopolie is niet noodzakelijk een slechte zaak. De leverancier moet in het leveringscontract duidelijke afspraken maken met zijn afnemers over:
De leverancier moet zich aan die afspraken houden. Hij kan de afspraken ook niet willekeurig en eenzijdig aanpassen. Wil een leverancier afspraken wijzigen? In het contract staan de voorwaarden daarvoor duidelijk omschreven.
Meestal kan u niet overstappen naar een andere leverancier. Daarom controleert u best eerst de contractvoorwaarden. Bent u het niet eens met het voorstel? Dan kan u met de leverancier onderhandelen. Hebt u al een contract getekend? Dan is het moeilijk om nog aanpassingen te doen. Afsluiten van het warmtenet en uw verwarming individueel regelen kan, maar is heel moeilijk.
Houdt de leverancier zich niet aan de afspraken? Of vindt u dat de dienstverlening onvoldoende is? Dan kan u een klacht indienen bij de leverancier. Vindt u dat de leverancier niet genoeg heeft gedaan om uw klacht op te lossen? Dan kan u terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst, de Federale Ombudsdienst voor Energie of bij de VREG.