Met gezinnen en kleine bedrijven bedoelen we alle netgebruikers aangesloten op het laagspanningsnet.
Uit de 1ste openbare raadpleging bleek onvoldoende draagvlak bij gezinnen en kleine bedrijven voor een hervorming van de tariefstructuur . Daarom wezen we in april 2017 een studie toe aan het onderzoeksbureau VITO. We zetten ook een structuur op voor overleg met onze belanghebbenden. Dat deden we onder begeleiding van het bureau Levuur.
Overlegstructuur:
Op 11 januari 2018 stelde VITO het eindrapport voor (presentatie VITO). De stuurgroep maakte daarbij ook een nota met aanbevelingen over. Die aanbevelingen vielen buiten de reikwijdte van de VITO studie. Ze gingen over het bredere maatschappelijke en politieke energievraagstuk
In het najaar van 2019 organiseerden wij een 2de openbare raadpleging. Daarin toetsten we de principes van de toekomstige tariefstructuur voor gezinnen en kleine bedrijven af. We deden ook concrete voorstellen om de huidige tariefdragers te wijzigen.
De voorstellen in die openbare raadpleging hielden rekening met:
We lichtten de openbare raadpleging toe aan de stuurgroep op 4 september 2019 en het ruimer belanghebbendenforum op 5 september 2019 (presentatie VREG).
CONS-2019-02 (consultatiedocument) I RAPP-2020-07 (consultatieverslag)
In het voorjaar van 2020 organiseerden wij een openbare raadpleging over de tariefmethodologie 2021-2024. Daarin namen we ook een volledig voorstel op van de toekomstige tariefstructuur voor gezinnen en kleine bedrijven.
Dat voorstel hield rekening met de reacties op onze 2de openbare raadpleging.
CONS-2020-03 (consultatiedocument) I RAPP-2020-17 (consultatieverslag)
Op 13 augustus 2020 beslisten wij definitief over de tariefmethodologie 2021-2024. De nieuwe nettarieven zijn daarvan een onderdeel.
BESL-2020-31 (tariefmethodologie 2020-2024)