Op 15 december 2020 beoordeelde we de investeringsplannen van de elektriciteitsdistributienetbeheerders en de beheerder van het plaatselijk vervoernet van elektriciteit. Ze bestrijken een periode van drie jaar en geven dus een idee welke investeringen in de pijplijn zitten voor de periode 2021-2023. Het investeringsplan van de beheerder van het plaatselijk vervoernet van elektriciteit werd goedgekeurd. We keurden de ingediende investeringsplannen van de distributienetbeheerders niet goed. Aan de distributienetbeheerders is gevraagd om de ingediende investeringsplannen aan te passen en opnieuw in te dienen tegen 30 maart 2021. De gevraagde aanpassingen betreffen:
Een aanpassing van de belastingsvoorspelling van het middenspanningsnet, de voorspelling dient een onderbouwing te hebben die minstens rekening houdt met volgende items:
Beslissingen 2020-109 tot 2020-119 in de documentendatabank.
Op 30 maart 2021 dienden de distributienetbeheerders de investeringsplannen opnieuw in met de gevraagde aanpassingen. Op 29 juni 2021 oordeelden we dat de aangepaste investeringsplannen van de distributienetbeheerders voldoen aan de vereisten geformuleerd in het Energiedecreet.
Beslissingen 2021-38 tot en met 2021-47 in de documentendatabank.
Van de analyse van de investeringsplannen maakten we een rapport (RAPP-2021-05).
Belangrijkste conclusies:
Op 22 december 2020 keurden we de investeringsplannen van de aardgasdistributienetbeheerders goed. Ze bestrijken een periode van drie jaar en geven dus een idee welke investeringen in de pijplijn zitten voor de periode 2021-2023.
Belangrijkste conclusies rapport investeringsplannen aardgas
De distributienetbeheerders maken hun investeringsplannen ook publiek zoals dit eerder al van toepassing was voor de beheerder van het plaatselijk vervoernet. Dit volgt uit een bepaling in de Technische Reglementen om meer transparantie te brengen in de planning en de uitvoering van de investeringen in de distributienetten.
We overlegden met de distributienetbeheerders over het concept van dit publieke investeringsplan. Niet alle elementen die relevant zijn voor ons als toezichthouder hebben evenveel toegevoegde waarde voor de geïnteresseerde lezer. Anderzijds willen we wel concrete informatie meegeven die nuttig kan zijn, onder meer met het oog op het inplannen van nieuwe locaties voor productie-installaties of industriële projecten.
U vindt deze investeringsplannen op de websites van
Als regulator moeten we het evenwicht bewaken tussen drie pijlers in het distributienetbeheer: de kwaliteit van de dienstverlening, de investeringen die hiervoor nodig zijn, en de betalen nettarieven.
Zo worden de investeringsplannen beoordeeld vanuit de kennis die we opdoen bij de beoordeling van de kwaliteit van dienstverlening. Dit vormt al jaren de basis van ons regulatoir (technisch) toezicht. De specifieke pijnpunten die uit de kwaliteitsanalyse naar boven komen (zoals het optreden van regelmatige onderbrekingen of modulatie van de toegang), kunnen worden aangepakt door gerichte investeringsprojecten.
Sinds de invoering van de tariefmethodologie voor de periode 2017-2020 is er ook een verband gelegd tussen de kwaliteit van dienstverlening en de tarieven. De registratie van een aantal kwaliteitsindicatoren in deze periode zal een financiële bonus of malus opleveren in de volgende regulatoire periode.
Ten slotte willen we ook het derde evenwicht bewaken, dat tussen tarieven en investeringen. Daartoe werken we op twee assen: