Investeringsplannen 2024-2026 en 2033

Investeringsplannen van de elektriciteitsdistributienetbeheerders

Op 29 maart 2024 beoordeelde we de investeringsplannen van de elektriciteitsdistributienetbeheerders. Ze bestrijken een periode van drie jaar en geven dus een idee welke investeringen in de pijplijn zitten voor de periode 2024-2026 en 2033.

Belangrijkste conclusies rapport investeringsplannen elektriciteit:

  • Toenemende elektrificatie en proactief investeren
    De elektriciteitsdistributienetbeheerders houden rekening met een toenemend aantal elektrische voertuigen, warmtepompen en zonnepanelen. De verwachtingen passen binnen het Europees en Vlaamse regelgevend kader en werden onder meer gebaseerd op gesprekken met belanghebbenden.
    De netbeheerders stellen uit hun dimensioneringsberekeningen vast dat die verdere elektrificatie aanzienlijke bijkomende investeringen in het laagspanningsnet zal vereisen. Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst voldoende capaciteit beschikbaar is, willen zij in de volgende jaren al sterk en proactief investeren in het laagspanningsnet.
     
  • Capaciteitsproblemen vermijden
    Proactieve investeringen uitstellen kan vanuit maatschappelijk oogpunt risicovol zijn. We moeten vermijden dat meerdere capaciteitsproblemen tegelijk in het net zouden opduiken als de energietransitie in een hogere versnelling komt. Die problemen tijdig aanpakken door investeringen en monitoring van de netbelasting vinden wij een goede manier om met de energietransitie om te gaan. We stellen echter vast dat de ingediende investeringsplannen van de elektriciteitsdistributienetbeheerders weinig transparant zijn over de concrete investeringen.

Investeringsplannen van de aardgasdistributienetbeheerders

Op 29 maart 2024 keurden we de investeringsplannen van de aardgasdistributienetbeheerders goed. Ze bestrijken een periode van tien jaar en geven dus een idee welke investeringen in de pijplijn zitten voor de periode 2024-2033.

De distributienetbeheerders maken hun investeringsplannen ook publiek zoals dit eerder al van toepassing was voor de beheerder van het plaatselijk vervoernet. Dit volgt uit een bepaling in de Technische Reglementen om meer transparantie te brengen in de planning en de uitvoering van de investeringen in de distributienetten.

We overlegden met de distributienetbeheerders over het concept van dit publieke investeringsplan. Niet alle elementen die relevant zijn voor ons als toezichthouder hebben evenveel toegevoegde waarde voor de geïnteresseerde lezer. Anderzijds willen we wel concrete informatie meegeven die nuttig kan zijn, onder meer met het oog op het inplannen van nieuwe locaties voor productie-installaties of industriële projecten.

U vindt deze investeringsplannen op de websites van 

•  Elia
•  Fluvius 

Als regulator moeten we het evenwicht bewaken tussen drie pijlers in het distributienetbeheer: de kwaliteit van de dienstverlening, de investeringen die hiervoor nodig zijn, en de betalen nettarieven.

Drie pijlers in het distributienetbeheer: de kwaliteit van de dienstverlening, de investeringen die hiervoor nodig zijn, en de tarieven die de netgebruikers worden aangerekend. 

Zo worden de investeringsplannen beoordeeld vanuit de kennis die we opdoen bij de beoordeling van de kwaliteit van dienstverlening. Dit vormt al jaren de basis van ons regulatoir (technisch) toezicht. De specifieke pijnpunten die uit de kwaliteitsanalyse naar boven komen (zoals het optreden van regelmatige onderbrekingen of modulatie van de toegang), kunnen worden aangepakt door gerichte investeringsprojecten. 

Sinds de invoering van de tariefmethodologie voor de periode 2017-2020 is er ook een verband gelegd tussen de kwaliteit van dienstverlening en de tarieven. De registratie van een aantal kwaliteitsindicatoren in deze periode zal een financiële bonus of malus opleveren in de volgende regulatoire periode.

Ten slotte willen we ook het derde evenwicht bewaken, dat tussen tarieven en investeringen. Daartoe werken we op twee assen:

  • Enerzijds maken we werk van de implementatie van de Europese wetgeving inzake aansluitingen met flexibele toegang tot de netten. Dit moet ertoe leiden dat de netbeheerders oordeelkundig kunnen afwegen tussen bijkomende netinvesteringen of modulatie met vergoeding voor de producent. Dit alles met als doel om meer HEB te kunnen aansluiten tegen een zo laag mogelijke kost voor de maatschappij.
  • Anderzijds willen we een zicht krijgen op de mogelijke gevolgen van de investeringsplannen op tarifair vlak. We hebben daarom gevraagd aan de netbeheerders dat ze hun rapportering over de investeringsplannen aanvullen met informatie over de bijhorende investeringsbudgetten.